Palasin juuri lomalta Kanadasta, joten en ole tätä ehtinyt tehdä, enkä ole itse asiassa tänä vuonna osallistumassakaan (ainakaan tällä tietoa), joten en ole hirveästi asiaa tutkinut, mutta en halunnut jättää tätä tekemättä (ja tätä itse asiassa vähän kyseltiinkin), joten tässä on: Tämän vuoden Ropecon-pöytäropesuositukset.
Alkuun taas pari huomiota (toistoa viime vuosilta): Jos ilmoituksessa lukee, että kyseessä on modattu systeemi, se on melkein automaattinen hylkäys. Omat viritykset harvoin ovat sen arvoisia, että kannattaa niiden vuoksi menettää pelaajien mahdollinen tietämys sääntöjen suhteen. En aio myöskään suositella pelejä, jotka ovat kuvaustekstin perusteella jotain muuta, kuin mitä pelijärjestelmällä haetaan. Älä käytä vasaraa, jos on parempiakin työkaluja. Joudun tänä vuonna varmaan lisäämään, että huumoripeleiksi tagatut ovat myös iso miinus. Hauskuuteen pakottaminen ei vaan toimi. Olen myös aika natsi järjestelmien suhteen, kuten blogia pidempään lukeneet ovat ehkä huomanneet. Ainut todellinen kriteeri on oikeasti kuitenkin se, että menisinkö itse mukaan, jos minulla olisi mahdollisuus.
Valitettavasti meillä ei taida tänä vuonna olla minkäänlaista panosta peleihin Killan puolesta, edes skenukisassa (okei, Mixu pitää jotain, mutta en tiedä identifioiko hän itseään enää Killan jäseneksi). Suosittelisin taas kuitenkin sitä skenukisaa kokeilemaan. Ne skenut vaihtelevat tasoltaan aika paljon, samoin kuin pelinjohtajat, mutta riski on pieni, kun otetaan huomioon, että ne eivät kuitenkaan hirveän kauaa kestä, joten ehdit nopeasti kokeilemaan onneasi seuraavan kanssa. Jos kohdalle osuu hyvät elementit, niin se voi olla paras juttu, mitä ehdit viikonlopun aikana kokemaan.
… mutta asiaan.
Täytyy sanoa, että listalta ei löytynyt mitään sellaista, mikä olisi saanut minut pyristelemään ulos muista velvoitteista ja lähtemään Coniin pyörimään. Kaipaan jotain transgressiivista, mikä puskee vähän minun rajojani. Okei, voi olla, että tämä on aika kova vaatimus, kun otetaan huomioon, että allekirjoittanut on kuitenkin aika paatunut vähän kaikkeen, mutta eiköhän sitä tilaa vielä ole, jos on vaan riittävän kokeilunhaluinen.
Murha Salavalinnassa
Pe 17-20 Sali 307 ja La 18-21 Kokoustamon aula
Pakollinen Mouse Guard -suositus. Olisi ollut myös toinen pelinjohtaja, joka sitä pelauttaa, mutta tämän esittelyteksti oli sen verran paljon parempi, että päädyin suosittelemaan tätä. Auttoi myös se, että ei kuulemma sovellu lapsille, vaikka peli noin ulkoisesti onkin lapsille suunnattu.
The Soul Sepulchre
La 12-18 Sali 304
Huom: Englanniksi
En tiedä olenko sen fani, että tämä on merkitty kestämään kuusi tuntia, mikä tuntuu aika pitkältä ajalta. Tässä kuitenkin kiinnosti se, että “contains real-time mechanics”. Tässä on omat ongelmansa, koska pelaajat eivät ole hahmonsa, joten hahmona ajatteleminen vie yleensä enemmän aikaa kuin pelaajana, mutta voisi olla kuitenkin kokeilemisen arvoista.
Hovin huominen
La 12-16 Sali 203a ja La 16-20 Sali 203b
Stardustista lainattu teema vaatinee pelaajat, jotka ovat valmiita hyväksymään sen, että heidän hahmonsa kuolee muiden pelaajien kynsissä. Näkisin tässä ehkä ongelmana sen, että jos tätä varten ei ole hyvää mekaniikkaa, joku hahmoista todennäköisesti kuolee aikaisin. FATE kuitenkin hoitaa sen varmaan ihan hyvin. Muistaakseni. Siitä on kauan, kun olen sitä pelannut tai lueskellut.
Kaikki hyvä(?) päättyy aikanaan
La 17-21 Kokoustamon aula
Kysymysmerkki otsikossa olisi pitänyt hoitaa jotenkin toisin, mutta se on Kultia. En oikeasti tiedä siitä juuri mitään, mutta kiinnostaisi kokeilla kuitenkin.
Beaver Lake Horror / Beaver Laken kauhu
La 18-22 Kokoustamon aula
Mikä sääntö huumori-tagista? En minä mitään sellaista muista. En pidä siitä edelleenkään, mutta kun tätä lähestyy 80-luvun kauhuna, lopputulos on todennäköisesti pakottamatta hauska. Täällä on taas useampi Fiasco ja tämä on ehkä tavallaan niistä minua vähiten kiinnostava, mutta tuntui taas, että tässä on paremmin kirjoitettu mainos. Fiascossa sillä on varmaan kyllä erittäin vähän merkitystä, kun ei ole pelinjohtajaakaan, mutta toisaalta jonkun pitää määritellä se yhteinen visio (minun pitäisi oikeasti saada teksti tästä kirjoitettua joskus, draft on luotu melkein kolme ja puoli vuotta sitten, joten ehkä olisi hiljalleen aika), joten siinä suhteessa on tärkeää, että se mainos on kunnossa.
Dread: Under Dead Orbit
Su 12-16 Sali 302
Dread on peli, jossa mekaniikka tukee harvinaisen hyvin kauhuelementtejä. Aivan toista maata kuin jotkut sanity-pisteet. Jos ette ole koskaan kokeilleet, niin tässä olisi mahdollisuus.
Siinä. Valitettavasti tämä ei ole aivan niin hyvin tutkittu kuin aiempina vuosina. Tuo Dread meinasi livahtaa kokonaan ohi ensimmäisellä kerralla. Tämä tarkoittaa, että olen ehkä onnistunut välttämään jotain kokonaan. Tuntui myös, että useampi luotto-PJ puuttui kokonaan. Noh, sitä sattuu. Elämä ja sellaista.
Hey, thanks for recommending my Soul Sepulchre game. I appreciate the shout-out :)